Sain vihdoin ja viimein otettua askelen pidemmälle Facebook-integraation suhteen. Viimeisen kuukauden olen selaillut satunnaisesti dokumentaatiota Facebook Connectista ja sen API:sta, mutta viime viikon lopulla sain tehtyä asian eteen jotain konkreettisesti.

Toteuttaessani FB Connect -ratkaisua Vuodatukseen, huomasin yllättyväni: FB Connect on ratkaisuna aivan loistava!

Ottamalla käyttöön FBConnectin sisäänkirjautumisvaihtoehtona, pystyin poistamaan rekisteröitymisvaiheesta usean vaiheen ja toivonmukaan bounce rate -rekisteröitymisessä pienenee. Jos verrataan normaalia rekisteröitymisprosessia FB Connect -malliin, on ero aika selkeä.

Normaalin rekisteröitymisprosessin merkittävin ongelma on aktivointi, joka tuottaa n. 10% kaikista yhteydenotoista aktivointiviestin jäätyä matkalle tai aktivoinnin epäonnistuttua. FBConnectin avulla pystytään ohittamaan rekisteröintitietojen syöttö sekä aktivointi ja muutamalla klikkauksella viedään käyttäjä yksinkertaiselle lomakkeella jolla blogi voidaan luoda.

Rekisteröitymisen lisäksi Vuodatus.net mahdollistaa nyt myös kirjoitusten julkaisemisen Facebookin profiiliin.

Sen lisäksi että tämä on käyttäjille "nice-to-have" -ominaisuus, on sillä kaksi merkittävää tehtävää palvelun kokonaiskehityksen kannalta:

  • Liikenteenohjaus
    Facebookin osuus tällä hetkellä Vuodatus.net:n liikenteenlähteistä on hyvin alhainen, vain 0,7% kaikesta liikenteestä. Tuomalla kirjoitukset profiiliin, voi Facebookin osuus nousta merkittävästi, sillä Vuodatus.net käyttäjäkyselyn perusteella 45% kävijöistä käyttää Facebookia (lähde: Interquest Spot-tutkimus, 01/2009 [PDF]).
  • Uusien käyttäjien houkuttelu
    Jokaisessa julkaistussa kirjoituksessa on myös linkki "Luo oma blogi" joka ohjaa suoraan Vuodatus.net:n rekisteröitymissivulle. Rekisteröitymissivulla FB Connect tuodaan selkeästi esille, joten matka Facebookiin julkaisusta kirjoituksesta oman blogin luomiseen on vain muutama klikkaus.

Tarkoitus on nyt seurata hieman tarkemmin liikenteen lähteitä ja mistä uudet käyttäjät tulevat, joten analyysia Facebook-integraation tuloksista voi odottaa loppuvuodesta.