Jo aiemmin olen huomannut Kela.fi-sivuston olevan TNS Metrix -palvelun mittauksen piirissä, mutta vasta nyt rupesin tarkemmin asiaa miettimään. Miksi ihmeessä Kansaneläkelaitos pitää verkkosivustoaan mittauksessa?

TNS Metrixin listausta on useasti tituleerattu "mediaostajan raamatuksi" nettipiireissä ja yleinen käsitys onkin että mediamyynnin kannalta sivustoa ei ole olemassa jollei se ole ko. mittauksessa. Kelan kohdalla tämä argumentti ei pidä paikkansa sillä sivusto on yleishyödyllinen palvelu jolle ei myydä mainostilaa.

Ja ilmainenhan TNS Metrixin mittaus ei ole, päinvaistoin. Kävijämäärillä mitä kela.fi-palvelu saa, voisin kuvitella mittauksen maksavan kuukausitasolla ainakin noin 200-300 euroa (käytän vertailukohteen Vuodatus.net:n mittauskustannuksia). Toki tämä on vuositasolla kohtalaisen pieni summa, mutta mitä hyötyä siitä on? Tutkimalla TNS:n vanhaa tulospalvelua, RedMeasurea, voidaan huomata että kela.fi on ollut mittauspalvelussa ainakin vuodesta 2003 asti.

En jaksa uskoa siihen, että listauksessa oltaisiin mukana siksi, että saadaan lisätietoa kävijöistä. Kuitenkin pienemmällä summalla kuin mitä TNS Metrix maksaa kuukausitasolla saa käyttöönsä rajoittamattoman Google Analyticsin joka web-analytiikan kannalta aivan eri sfääreissä TNS Metrixin palvelun kanssa.

Ja miksi mittauksesta myöskin löytyy YLE.fi-sivusto?